Використання даних ринку в бізнес-процесах мережі: «PharmXplorer — Аптека»
Швидкі темпи зміни кон’юнктури ринку і консолідація аптечних мереж диктують свої правила гри. Актуальність інформації, своєчасна реакція на потреби ринку виходять на перше місце і є конкурентною перевагою. Крокувати в ногу з ринком – означає, залишатися на місці в умовах сучасного темпу. Щоб бути першим, треба бігти швидше.
Аптечні мережі вже навчилися аналізувати власну інформацію та свої бізнес-процеси, але це лише вершина айсберга. Аналіз внутрішньої інформації дозволяє забезпечити бездефектурність і частково — управління асортиментом, але втрачає такі важливі аспекти, як порівняння себе з ринком, актуалізація асортименту відповідно до попиту і конкурентне ціноутворення. Бачення ринку в комплексі з даними мережі дозволяє акцентувати увагу на проблемних зонах за принципом «зверху вниз» і заглибитися в суть отриманих результатів.
Безумовно, інформацію про стан справ на ринку можна збирати власними зусиллями, але самостійний аналіз ринку — досить трудомісткий і дорогий процес, підтримка в актуальному стані якого вимагає великого штату співробітників по збору інформації, групу аналітиків для обробки даних та технічні потужності. Відмовитися від такого аналізу? Ні! Правильне рішення — довірити це зовнішнім компаніям, які мають досвід по збору даних, їх обробці і мають технологічні рішення для надання величезних масивів даних кінцевому користувачу в зручному та доступному вигляді. Такими технологічними рішеннями зараз є BI-системи — системи бізнес-аналітики (Business Intelligence), які дозволяють систематизувати дані з різних джерел, надаючи можливість їх використовувати в інтуїтивно зрозумілому користувачеві інтерфейсі; швидко проводити відбір необхідних даних серед безлічі, аналізувати їх і формувати звіти в необхідному користувачеві розрізі; проводити моделювання ситуації і відстежувати результати прийнятих рішень.
Можливість практичного використання BI-інструментів на фармацевтичному ринку для аптечних мереж надає аналітична система «Аптека», яка є частиною системи дослідження ринку «PharmXplorer». Цей сервіс побудований на базі платформи бізнес-аналізу QlikView, об’єднує аналітичні дані ринку, що надаються компанією ТОВ «Проксіма Рісерч», і дані діяльності аптечної мережі, яка є користувачем даного продукту. «PharmXplorer — Аптека» містить набір дашбордів (модулів), які дозволяють значно поліпшити показники роботи аптечної мережі. Про це докладніше…
ПОРІВНЯННЯ ПОКАЗНИКІВ МЕРЕЖІ ІЗ ЗАГАЛЬНОРИНКОВИМИ
Показники розвитку ринку — важливі індикатори, за допомогою яких можна судити про ефективність роботи аптечної мережі. Тільки порівняння себе з ринком відображає реальні успіхи/промахи аптеки в залежності від темпів приросту, пайової участі в регіоні, вкладу в розвиток території і показує динамічну зміну показників. Порівняння показників аптечної мережі із загальноринковими дозволяє виявити «вузькі місця» в асортименті мережі і окремої аптеки по регіональному ринку. Аналіз пайової участі на ринку виробників і результатів діяльності аптечної мережі (рис. 1) є аргументованим інструментом в роботі і переговорах з виробниками при прийнятті рішення про розширення лінійки товарів і плануванні маркетингових заходів по компаніям-виробникам. Аналіз асортименту мережі і загальноринкових тенденцій дозволить оптимізувати асортимент згідно споживчого попиту, актуалізувати його при появі нових продуктів або зміну «звички споживання», збалансувати наповненість товарних груп за різними категоріями.
АНАЛІЗ ЦІН У КОНКУРЕНТНОМУ СЕРЕДОВИЩІ
Ще однією конкурентною перевагою є оптимальна цінова політика, сформована з урахуванням даних ринку про ситуацію в конкурентному середовищі кожної конкретно взятої аптеки в залежності від її географічного розташування і типу. Адже хто є конкурентами для аптеки? Це ті точки, які знаходяться на відстані пішої прогулянки покупця. Для великого міста це 5-10 найближчих аптек.
В сучасних аптечних мережах аптеки поділяються за типами (наприклад, «аптека в центрі», «в спальному районі», «поряд з лікувально-профілактичним закладом», «на вокзалі»), за ціновим нішам (соціальна, середня і аптека преміум-класу) і за форматом аптеки (закритого типу і фарммаркет). Все це обумовлює певні вимоги до асортименту та політиці ціноутворення, особливо щодо ключових препаратів (100-300 позицій), які визначаються для кожного типу, ніші і формату аптек.
Самостійний аналіз цін для аптечної мережі пов’язаний з великими витратами часу і невисокою точністю дослідження, так як зазвичай це дослідження цін вручну (контрольні закупівлі, переписування цін та інше). На відміну від цього методу, «PharmXplorer ” — Аптека» дозволяє провести точний аналіз цін по кожній номенклатурній позиції, надаючи вичерпну знеособлену інформацію щодо цін, по яких продавалися препарати в найближчих аптеках з відображенням їх кількості (рис. 2). Природно, не порушуючи конфіденційність і не надаючи їх назви. Також «PharmXplorer ” — Аптека» містить інструменти, що дозволяють проаналізувати розліт цін за товарними позиціями (SKU) всередині конкурентної зони і змоделювати оптимальну ціну, при якій буде найбільш високий рівень продажів для даної аптеки. Аналіз цін відображається щотижня в динаміці, що дозволяє відстежувати результати рішень аптечних мереж з корекції цін.
Аналіз цін і продажів усередині конкурентного оточення дозволить визначити «що успішно продається в конкурентному середовищі, але відсутня в моїй аптеці?» і оптимізувати асортимент під попит конкретної території. Аналіз конкурентної зони в ціновому розрізі також може відобразити висококонкурентні товари. Це товари, для яких формування ціни має бути дуже зваженим, оскільки продукт продається у всіх точках. Це товари пізнавані і, швидше за все, на формування їх вартості впливає цінова політика аптеки. При переговорах з виробником важливим аргументом можуть бути результати моделювання корекції цін — наскільки можуть збільшити продажу. Сьогодні аптеки пропонують широкий асортимент продукції і, щоб піти від необхідності перелопачувати вручну понад 4 тис. позицій по кожній аптеці, в «PharmXplorer ” — Аптека» розроблений механізм моделювання оптимальної ціни і щоденної вивантаження даних для автоматичної переоцінки.
ДЕТАЛЬНИЙ АНАЛІЗ РОБОТИ АПТЕЧНОЇ МЕРЕЖІ
Можна оперувати даними ринку, бачити продажу і ціни конкурентів, але неефективно налагоджені процеси всередині компанії зведуть нанівець всі старання. У бізнес-процесах мережі, крім зовнішніх даних, повинні бути налагоджені і віднормовані внутрішні процеси. Система «PharmXplorer ” — Аптека» дозволяє провести аналіз роботи аптечної мережі по всім важливим показниками (рис. 3), включаючи аналізи: продажів і виконання планів, оборотності товарних запасів, наявності недоотриманого прибутку (втрачених продажів), наявності зайвих запасів, моментів виникнення дефектури та її закриття, глибини товарних запасів, навантаження на аптеки/провізорів по днях тижня/години — ніщо не залишиться без уваги. Окремий функціонал аналітичної системи дозволить провести моделювання необхідності перерозподілу товарних залишків всередині мережі аптек та формування необхідної потреби в товарі. Безумовно, бізнес — це в першу чергу люди, які його роблять. Аналіз досягнення співробітниками мережі ключових показників ефективності (Key Performance Indicators — KPI), таких як середня сума чека та величина середнього чека, дозволять оцінити внесок кожного та мотивувати по результату.
ДУМКА КОРИСТУВАЧІВ
Щоб краще зрозуміти можливості і перспективи застосування системи «PharmXplorer ” – Аптека», видається цікавим дізнатися думку його користувачів.
З точки зору Олександра Манькова, керівника проекту «ТОТУС» («Аптека Доброго Дня»), ціноутворення є одним з найважливіших питань в умовах зниження купівельної здатності населення. Дуже важливо не упустити додатковий прибуток у вигляді максимально допустимої націнки, але і не завищити ціну, щоб уникнути втрати покупця. Визначення люфту між ціною аптеки і оптимальною ціною конкурентного оточення дозволяє переоцінити товар у бік зниження або збільшення з метою отримання максимального прибутку. В питанні ціноутворення дуже важливо враховувати місцерозташування. Як правило, покупки відбуваються поблизу дому чи роботи, максимум в межах 15-20 хв ходьби, тому важливо враховувати цінову політику найближчих аптек-конкурентів. Дорогі препарати не дозволяють здійснювати велику націнку. В цілях економії покупець, швидше за все, звернеться до пошуку в інтернеті. В цьому випадку йому не важливо, скільки часу знадобиться, щоб дістатися до аптеки, якщо різниця в ціні суттєва. Конкурентне оточення для кожної аптеки унікально, як і сама аптека, і правила націнки та переоцінки повинні формуватися індивідуально залежно від спрямованості аптеки, цінової політики і стратегії мережі. Диференційований підхід від аптеки до аптеки, від товарної групи до товарної групи дозволить аптечної мережі бути більш гнучкою для її клієнтів. Використання системи «PharmXplorer ” – Аптека» в ціноутворенні дозволяє отримувати достатню інформацію про конкурентному оточенні і автоматизувати цей процес.
Олег Крючко, директор ТОВ «Юнсон» (Полтава), зазначив, що в умовах, коли великі мережі освоюють нові території у вигляді локальних ринків (наприклад Полтавська обл.), особливо важливо тримати руку на пульсі при підтримці актуального асортименту з урахуванням попиту і бути конкурентоспроможним за ціною для своїх покупців. При складних ринкових умовах, нестабільності національної валюти і зниження купівельної спроможності населення важливо зберегти своїх клієнтів, підвищувати їх лояльність і балансувати між достатністю запасів, шириною полиці і оптимальним об’ємом обертающихся коштів. Інструменти у вигляді онлайн-моделів дозволяють сформувати критерії та вимоги до KPI і виступити індикаторами успішності ведення бізнесу в існуючих умовах ринку, локального конкурентного середовища і окремих товарних груп. Також порівняння даних ринку і мережі є ключовим фактором у прийнятті рішень по укладанню договорів та визначення «реальності» досягнення цілей, відображає затребуваність товарів в конкретній конкурентній групі і сприяє оптимізації асортименту з урахуванням роботи з виробниками. Використання аналітичних панелей системи «PharmXplorer ” – Аптека» дозволяє не аналізувати весь масив даних, а акцентувати увагу на проблемних зонах, заощаджуючи час.
Таким чином, аналітична система «PharmXplorer ” — Аптека» — конструктор, за допомогою якого можна аналізувати показники роботи аптечної мережі в необхідному розрізі, відстежувати зміни в динаміці, моделювати і налаштовувати дашборд з урахуванням потреб бізнесу. Цей інструмент допоможе не лише втриматися на плаву в умовах мінливого ринку, але і виробити конкурентні переваги, які стануть підмогою для ривка в майбутнє. Приклади ефективності використання аналітичної системи «PharmXplorer ” — Аптека» будуть розглянуті нами в наступних публікаціях. З усіх питань можна звертатися по e-mail: sergey.ishchenko@proximaresearch.com і тел.: (044) 585-97-22.